Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van de bezoekerservaring. Lees meer in het Privacybeleid van Het Oranje Kruis. OK

Gastvrije opleidingsinstituten

Gastvrije opleidingsinstituten

29 september 2016

Wanneer je geïnteresseerd bent in het volgen van een EHBO-cursus vind je het belangrijk dat je de eerstehulpverlening goed onder de knie krijgt, maar wil je ook gastvrij worden behandeld. Hoe kijken opleidingsinstituten hiernaar? Het augustusnummer van het magazine EHBO.NL heeft als thema 'Hospitality'. EHBO.NL vroeg dit ook na bij drie opleidingsinstituten.

‘Een thuisgevoel creëren, begint vanaf het eerste contactmoment. Het is belangrijk dat het contact met de cursist persoonlijk en positief is’, legt Niek Ridderhof van Van Rijn Veiligheidsopleidingen uit. ‘Bij aanvang van de cursus vragen wij of cursisten bepaalde zaken hebben meegemaakt op het gebied van EHBO die ze met de groep willen delen. Dit helpt vaak het ijs te breken en is de drempel veel lager om iets met de groep of instructeur te delen.’

‘De cursist moet het gevoel hebben dat hij goed zit bij ons. Hij moet zich welkom voelen, kunnen vertrouwen op het vakmanschap van de instructeur en op een goede afhandeling van de administratie èn hij mag rekenen op een goede lunch’, vertelt Charlotte Verhagen van Hartenvrouw EHBO.

Instructeur
‘De rol van de instructeur Eerste Hulp is erg belangrijk’, aldus Ger Weijs en Maud Hooft van Weijs & Hooft Opleidingen. ‘Deze leert niet alleen de vaardigheden aan, maar deelt ook ervaringen uit het verleden met de groep. Wij vinden dan ook dat een instructeur praktijkervaring moet hebben en niet aan de hand van het boekje de theorie en praktijk behandelt.’

Charlotte: ‘De cursus staat of valt met een positieve en enthousiaste instructeur. Daarnaast is het belangrijk dat het opleidingsinstituut zorgt voor een prettige cursusruimte.’

Koffie en lunch
‘Tijdens de lunch en koffiepauze is het belangrijk dat cursisten elkaar leren kennen en ervaringen uitwisselen. Veel cursisten hebben ervaringen opgedaan die ze willen delen met medecursisten en een bevestiging krijgen of ze het goed hebben gedaan,’ aldus Ger en Maud.

‘Bijna iedere cursist waardeert een kommetje soep met een warm kroketje. Het is ook het moment om heel even de gedachten te verzetten en te ontspannen. Het is voor sommige cursisten jaren geleden dat ze in de schoolbanken hebben gezeten. Voor de instructeur is het een moment om zijn cursisten persoonlijk te spreken’, vertelt Niek.

Extra’s
Gastvrijheid gaat dus verder dan het aanleren van eerstehulpvaardigheden. Het houdt in dat je goed contact met de instructeur hebt, zorgt voor een goede lunch en prettige lesruimtes. Gastvrijheid houdt in dat je iets extra’s doet voor de cursisten.

‘Op een cursusdag verzorg ik ook een kleine goodiebag. Naast het cursus- en promotiemateriaal stoppen we er ook extraatjes in, zoals kleurplaten voor kinderen en snoephartjes. We zijn tenslotte van Hartenvrouw EHBO’, vertelt Charlotte. ‘Het is juist leuk om cursisten te verwennen en naast een inhoudelijk goede cursus ook te zorgen voor allerlei extraatjes en daarmee ook voor een gezellige cursusdag.’

Ger en Maud: ‘Persoonlijke aandacht vinden wij belangrijk, vandaar dat wij vaker kleinere groepen draaien. Cursisten vinden dit prettig.’

‘Wij proberen onze klanten op allerlei manieren te verwennen. Zo wordt er tijdens de cursus rondgegaan met frisdank en een snack. Ook houden we rekening met dieetwensen van cursisten’, legt Niek uit. ‘Daarnaast is natuurlijk de kwaliteit van de lessen en vaardigheden van de instructeur doorslaggevend.’

Op zoek naar een EHBO-cursus bij u in de buurt? Kijk op de Cursuskiezer.

Download de Eerste Hulp tips

Dit zijn tips bij een aantal veel voorkomende ongelukken. Deze tips zijn door iedereen te gebruiken, maar met een Diploma Eerste Hulp bent u beter voorbereid. Dan kent u alle eerstehulphandelingen volledig.

Cursuskiezer

Zoek een EHBO cursus in uw plaats of bij u in de omgeving.

Informatie Layar

Hier vindt u de gebruiksaanwijzing bij Layar.