Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van de bezoekerservaring. Lees meer in het Privacybeleid van Het Oranje Kruis. OK

‘Het is erger als je niet weet wat je moet doen’

‘Het is erger als je niet weet wat je moet doen’

25 juni 2014

Ellen Groenveld en haar vriend rijden door een nieuwe Vinex wijk als ze opeens een aantal mensen om iemand heen zien staan die op de grond ligt. Hier lijkt iets mis. Meteen stappen ze uit de auto en komen in actie.

De man die op de grond ligt ziet er grijs-blauwig uit. ‘De omstanders wisten niet wat ze moesten doen. Ze hadden wel een kussentje onder het hoofd van de man gelegd. Ik ontdekte snel dat de man een hartstilstand had gehad en er gereanimeerd moest worden’, vertelt Ellen.

Reanimeren
Ellen bedenkt dat ze het beademingsdoekje van de kiss-of-life sleutelhanger heeft. Ze pakt deze en begint met de reanimatie. De week daarvoor heeft ze toevallig nog de BHV-herhalingscursus gehad. Toch twijfelt ze even over hoeveel borstcompressies en beademingen ze moet doen. Ze stelt zich gerust door de gedachte dat de reanimatierichtlijnen in die periode soepeler waren geworden.

De ambulance was gelukkig al gebeld, maar omdat de reanimatie zwaar is, gaat de vriend van Ellen op zoek naar iemand die ook kan reanimeren. Hij gaat bij de weg staan en probeert auto’s aan te houden en te vragen of iemand kan reanimeren. Na een paar minuten stopt er een auto met een vrouw die kan reanimeren. De vrouw neemt de hartmassage van Ellen over, terwijl Ellen de beademing doet.

‘De vrouw van de man die wordt gereanimeerd was ook bij de reanimatie aanwezig. Ze was helemaal over haar toeren en riep de naam van haar man’, voegt Ellen toe.

Na een aantal minuten arriveert eindelijk de ambulance. Het ambulancepersoneel neemt de reanimatie over. ‘Ik verwachtte op dat moment niet dat de man het zou overleven toen hij met de ambulance meeging naar het ziekenhuis’, vertelt Ellen.

Terugkoppeling
Niet veel later neemt Ellen contact op met het ziekenhuis, maar zij kunnen haar niets vertellen in verband met de privacy. Omdat Ellen bij de politie heeft gewerkt, neemt ze met hen contact op met de vraag of ze eventueel iets te weten waren gekomen.

‘De familie had ondertussen ook contact gezocht met de politie. Ze waren op zoek gegaan naar mij om te bedanken’, vertelt Ellen. ‘De vrouw van de man die ik gereanimeerd had, vertelde mij dat haar man de hartstilstand had overleefd. De familie was mij erg dankbaar. Ik ontving een mooie bos bloemen en mooie kaart. Voor mij was het toen ook klaar. Ik deed wat ik moest doen. Ik ben geen held.’

‘Ik zou het zo weer doen’
Ellen vindt het een heftige ervaring. ‘Graag had ik nog wat terugkoppeling gehad, bijvoorbeeld van het ambulancepersoneel. Had ik iets verkeerd gedaan? Hoe had ik het gedaan? Ook vond ik het jammer dat ik niet wist hoe het met de man was afgelopen.’

Ondanks de heftigheid heeft Ellen een goed gevoel. ‘Als je weet dat je iets moet doen, dan doe je dat. Het is erger als je niet weet wat je moet doen. Ik zou het zo weer doen.’

Nazorg
Veel mensen hebben behoefte aan een gesprek of willen weten of ze het goed hebben gedaan. Nazorg na een reanimatie is belangrijk. In het boek Help, ik heb gereanimeerd! staan ervaringsverhalen van mensen die ook hebben gereanimeerd en hoe je zo’n ervaring kan verwerken. Ook geïnteresseerd? Klik hier.

Download de Eerste Hulp tips

Dit zijn tips bij een aantal veel voorkomende ongelukken. Deze tips zijn door iedereen te gebruiken, maar met een Diploma Eerste Hulp bent u beter voorbereid. Dan kent u alle eerstehulphandelingen volledig.

Cursuskiezer

Zoek een EHBO cursus in uw plaats of bij u in de omgeving.

Informatie Layar

Hier vindt u de gebruiksaanwijzing bij Layar.