Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van de bezoekerservaring. Lees meer in het Privacybeleid van Het Oranje Kruis. OK

Extra hindernis bij EHBO

Extra hindernis bij EHBO

12 november 2018

Arjan van Zadelhoff en Mark Jansen werken regelmatig als EHBO'er op evenementen. En maken dus van alles mee. Regelmatig delen ze hun ervaringen.

Nog niet zo lang geleden was het vol in het nieuws: agent tijdens reanimatie in supermarkt gestoord door klant: 'Geef even een zak aardappels aan’. Helaas staat dit incident niet op zichzelf en is er vaker lomp gedrag te bespeuren tijdens eerstehulpverlening.

Soms openen mensen verbaal de aanval. Maak bij het reageren dan een afweging in hoeverre de reactie nuttig is en of het de situatie niet erger maakt. Zo kwam er een melding van een onwelwording, tijdens een hete zomerdag in juli. Het kwik was ver voorbij de 30 graden gestegen en de hele dag werden de hulpverleners geconfronteerd met warmtegerelateerde klachten. Onderweg naar de melding liepen we als hulpverleners voorbij een rij mensen die voor een draaideur aan het wachten was. Een oudere dame reageerde geïrriteerd: ‘Wat zijn jullie aan het doen? Wij willen allemaal naar buiten!' Als antwoord kreeg ze: ‘Ik loop hier niet voor de lol. Er is iemand die hulp nodig heeft.' Stug kachelden we door. 

Onbeleefde gastvrouw
Het toppunt van onbeleefdheid was wel dat een gastvrouw ons weg wilde sturen tijdens een behandeling. Een hondengeleider was tijdens het spelen met haar hond in haar vinger gebeten. Het nagelbed van de duim lag open en het bloedde als een rund. Met toiletpapier probeerde ze zelf de bloeding te stelpen. Terwijl we de vinger aan het verbinden waren, kwam een gastvrouw naar ons toegelopen die zei: ‘Jullie staan ons in de weg. Ik kan zo geen koffers en jassen aanpakken van de bezoekers. Kunnen jullie ergens anders gaan staan?’ De irritatie was van ons gezicht af te lezen en het slachtoffer ging door het lint. Snel schakelden we door te opperen dat de EHBO-kamer vlakbij was en we de behandeling misschien beter daar voort konden zetten. De gastvrouw werd hierbij verder genegeerd.

Ellebogenwerk
Tijdens een groter feest hebben we eens meegemaakt dat we door een cordon van beveiligers ontzet moesten worden, terwijl we een slachtoffer aan het helpen waren dat net van anderhalve meter hoogte op haar achterhoofd was gevallen. Het feestende publiek begreep niet waarom we ruimte nodig hadden en erlangs moesten met een brancard. Het was heel frustrerend letterlijk tegen een muur van onwillige omstanders op te lopen terwijl we een bewusteloos en mogelijk zwaargewond slachtoffer in veiligheid wilden brengen. 

Gelukkig kun je op evenementen meestal rekenen op de hulp van de beveiligers. Die hebben net iets meer ervaring en mogelijkheden wat betreft crowd management. Maar soms moet je gewoon zelf je ellebogen gebruiken om door een dansende menigte bij een slachtoffer te komen. In al die jaren hebben we daar gelukkig nog nooit veel problemen mee gehad. Belangrijk is dat je rustig blijft en laat zien onderweg te zijn naar een noodgeval.

Maak het niet erger
Samenvattend kunnen we stellen dat we als mens niet altijd de reactie van de ander kunnen duiden. Uit de voorbeelden die wij schetsen wordt duidelijk dat het gedrag van de hulpverlener van invloed is op het gedrag van de omstanders. Met een combinatie van empathie en gezond verstand kunnen dit soort (heethoofdige) situaties gede-escaleerd worden, wat letterlijk inhoudt dat de situatie niet erger wordt dan hij al is. Persoonlijk vinden wij dat de hulpverleningsattitude een ondergeschoven kindje is in de EHBO-lessen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat er nog geen vast format bestaat waarlangs Instructeurs Eerste Hulp les kunnen geven. 

EHBO tips

Kijk bij de EHBO tips als u wilt weten wat u kunt doen bij een ongeluk.

Cursuskiezer

Zoek een EHBO cursus in uw plaats of bij u in de omgeving.

Informatie Layar

Hier vindt u de gebruiksaanwijzing bij Layar.