Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van de bezoekerservaring. Lees meer in het Privacybeleid van Het Oranje Kruis. OK

"Ik heb bij voorkeur meer dan alleen BHV’ers." Lees hier hoe BAM de bouw veiliger probeert te maken.

"Ik heb bij voorkeur meer dan alleen BHV’ers." Lees hier hoe BAM de bouw veiliger probeert te maken.

28 juni 2018

De missie van Het Oranje Kruis is de kennis en kunde van EHBO te verspreiden. Dit doen wij onder andere door Eerste Hulp richtlijnen op te stellen, door lesmateriaal samen te stellen en onafhankelijke examens te faciliteren en organiseren.

Maar waar kan goede kennis van Eerste Hulp wel een zetje in de rug gebruiken? In welke hoeken van de samenleving is de vraag naar Eerste Hulp het grootst? En waar moet Het Oranje Kruis dit meer onder de aandacht brengen?

Benieuwd wat een Diploma Eerste Hulp voor u en uw omgeving kan betekenen? Niet alleen op professioneel vlak, maar ook daarbuiten? Vind via de Cursuskiezer een EHBO-cursus die bij u past. En haal het Diploma Eerste Hulp. Ga naar cursuskiezer.ehbo.nl/

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er nogal wat ongelukken gebeuren op het werk. Dit kan zijn op de bouwplaats, de bouw is immers een van de gevaarlijkste werkomgevingen van Nederland, maar ook als buschauffeur, slager en zelfs ondernemer zit een ongeluk altijd in een klein hoekje.

Om erachter te komen hoe het nu gesteld is met de kennis en kunde in de verschillende branches gaan we op onderzoek uit en voeren we gesprekken met beleidsbepalers, brancheverenigingen en werknemers.
In deel twee van dit drieluik over de bouwbranche schuiven we aan bij Kommer den Uil, Hoofd KAM bij BAM Infra Nederland.

Wat doen jullie op het gebied van Veiligheid?
Kommer den Uil: "De KAM-afdeling (Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu) stelt het veiligheidsbeleid op en biedt extra ondersteuning op het gebied van veiligheid in projecten. Zo zijn we nu een wereldwijde veiligheidsbeweging gestart om een ieder bewuster te maken van veilig werken. We willen allemaal iedere dag weer veilig thuiskomen. 

We maken vlogs, we houden toolboxmeetings en we stimuleren dat men met elkaar de dialoog aangaat over veiligheidsdilemma’s. Dit zodat iedereen zich bewust is van de gevaren waaraan men wordt blootgesteld en de maatregelen die men moet nemen om veilig te kunnen werken."

We merkten bij Bouwend Nederland dat de focus 100% op preventie ligt. Hun doel is geen dodelijke ongevallen en mocht er toch iets gebeuren dan lost zich dat vanzelf wel op. Hoe zit dat bij jullie? De meeste dingen die jullie doen is ook vooral preventie. 
"Het is heel belangrijk dat je twee dingen goed kan. Ten eerste is dat preventie. En ten tweede dat als er wat gebeurt ervoor zorgen dat je de schade en het gevolg beperkt.
Maar de basis is inderdaad preventie. Als er niks fout gaat hebben we überhaupt geen EHBO nodig. Daar laten wij het natuurlijk niet bij zitten, dus maken we altijd risicoanalyses. Wat kan er fout gaan en hoe kunnen we dat voorkomen en oplossen?

Zo hebben we een Meldapp waarin alle gevaarlijke situaties worden gemeld. Op die manier kunnen we analyseren hoe vaak bepaalde (bijna) ongevallen voor komen, onze processen verbeteren en projecten veilig uitvoeren. Ook betrekken wij onze medewerkers bij veiligheid. Zij zijn immers de voelsprieten. We hebben een zilveren en gouden helmcompetitie waarbij we jaarlijks veiligheidsideeën van de werkvloer verzamelen en deze ideeën uitvoeren en belonen."

Bij Bouwend Nederland zag je heel erg dat de focus op wet- en regelgeving en handhaving ligt. 
"Ik vind het fijn dat de inspectie SZW er is, maar het zou vreemd zijn als zij iets ontdekken wat ik niet weet. Dan ga ik aan mezelf twijfelen. Ik probeer mijn systemen zo goed in te richten dat ik altijd goed geïnformeerd ben.  En als je het op die manier doet, kun je ze veel meer gaan zien als een partner die je helpt om je bedrijfsvoering nog veiliger te maken.

Wij hebben bijvoorbeeld een dodelijk ongeval gehad met een graafbak. Samen met collega bedrijven hebben we maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. Vervolgens kan de inspectie helpen dit soort situaties branche breed te voorkomen door dit in hun inspecties mee te nemen."

Bouwend Nederland schetst ook de volgende situatie bij ongevallen: ‘Er gebeurt iets met Klaas. Met elkaar laden we hem in de bus en dan gaan we met naar de Spoedeisende hulp’. Dat kost ten eerste een vermogen, maar daarnaast kan iemand met kennis van zaken op z’n gemak eerst kijken wat te doen en vervolgens handelen. Dat scheelt een hoop tijd, geld en gedoe. Hoe is dat bij jullie? 
"In principe hebben we op onze projecten en kantoren alle middelen  beschikbaar. Verbandtrommels, brandblussers, alarmlijsten, dat zijn de basale dingen die overal geregeld zijn.
Vervolgens vertellen we iedereen hoe het BHV-proces in elkaar zit en drukken we iedereen op het hart om de BHV’er te leren kennen en alarmnummers in te programmeren in zijn / haar telefoon."

De bouw is de gevaarlijkste branche van Nederland. Er ligt altijd gevaar op de loer, dus is het belangrijk om snel te kunnen handelen mocht er een ongeval plaatsvinden. Veel ongevallen zijn door een eerstehulpverlener te behandelen. Wilt u de bouw én uw omgeving veiliger maken? Volg dan een EHBO-cursus en haal uw Diploma Eerste Hulp van Het Oranje Kruis.

Wat doen jullie nog meer op het gebied van Eerste Hulp? Als er echt iets is gebeurt, is het dan alleen het verplichte BHV?
"Als er een ongeval gebeurt dan is het 1-1-2 bellen en waar mogelijk direct hulpverlenen. Tegenwoordig zijn de aanrijtijden van de ambulance heel kort en is er altijd iets te vinden, zodat het slachtoffer snel geholpen kan worden.
Als het heel ernstig is dan kijken we hoe het zit met de andere betrokkenen en of zij misschien psychologische of maatschappelijke hulp nodig hebben. Want dat hoort er ook bij."

Maar wat nou als Jan in z’n arm zaagt en die valt er bijna af. Of hij valt flauw. Hoe zit het met de Eerste Hulp kennis op de bouwplaats?
"Wij hebben overal BHV’ers in de organisatie. En een EHBO-app waarin je alle beschikbare informatie kan vinden. En we oefenen regelmatig. Zo was er laatst een oefening waarbij een brancard heel netjes op de juiste plek hing, maar die zat met een tie-wrap vast. En niemand die een mes of schaar bij zich had. Die oefeningen zijn dus niet voor niets." 

Door je eigen verleden heb je kennis van EHBO. Hoe zie jij EHBO zich verhouden tot wat je bij BHV leert? Heb je daar inhoudelijk te maken mee gehad?
"Wat ikzelf altijd zeg, is dat je twee soorten BHV hebt. En ik moet altijd de juiste BHV hebben. Een BHV waar je echt wat leert en toepast. En dus eigenlijk een soort halve EHBO-cursus is.
Je hebt natuurlijk ook de BHV-cursus waar je even een brandje blust, twee keer een pop beademt en that’s it. Die moet ik niet hebben."

Hoe is de houding van de werknemers tegenover de verplichtingen zoals BHV?
"Dat wisselt. Ik heb mensen die het heel fijn vinden om een EHBO Diploma te hebben. Die hebben eerder al eens Eerste Hulp moeten toepassen en weten hoe belangrijk het kan zijn. Maar je hebt ook mensen die het geneuzel vinden en af en toe een pleister plakken als afdoende zien en met de verplichte BHV-cursus genoegen nemen.

Ik heb bij voorkeur dan ook meer dan alleen BHV’ers. Wij kijken bij ieder project naar de risico’s waardoor we soms ook verplicht EHBO’ers erbij zetten." 

Wat zijn die verhoudingen? Mensen die EHBO willen en mensen die genoegen nemen met minimum?
"Ik denk dat het in de afgelopen tien jaar heel erg verschoven is. Eerst was EHBO veel belangrijker en met de tijd is dat heel erg gekeerd. Niet alleen je collega’s helpen zou fijn zijn, als bouwvakker ben je bijna altijd in de openbare ruimte. Hoe is die betrokkenheid op de werkvloer en dus daarbuiten?

Wij helpen heel vaak mensen. En dat gebeurt meestal automatisch. Zo was er eens een bouwvakker met EHBO-diploma en die signaleerde bepaalde onderdelen van een hartinfarct bij een passerende fietser. De bouwvakker zag de man vallen, herkende wat er aan de hand was en heeft hem daardoor kunnen redden. Dat is natuurlijk geweldig. 

Om dit soort gevallen te monitoren hebben we afgesproken dat we de BHV-uitrukken melden via de Meldapp, zodat we centraal inzichtelijk krijgen wat er precies gebeurt en waar nodig ons beleid kunnen aanpassen."

Hoe zie je die betrokkenheid zich ontwikkelen?
"Als ik ergens kom dan vraag ik vaak of er nog iets is gebeurd. Onze mensen zijn vaak goed bekend met de omgeving. Laatst werd me het volgende verteld: In een straat waar we werkten, stond een vrouw op het punt te bevallen. Voor haar had men speciaal een looproute gemaakt, zodat ze direct het huis uit kon en naar het ziekenhuis kon rijden mocht dit nodig zijn. Dat is precies waar we als bedrijf iets kunnen toevoegen."

Het eerste deel over een veiligere bouw, met Charles Verheyen van Bouwend Nederland, lees je hier.

Via cursuskiezer.ehbo.nl/ vindt u een overzicht van vele beschikbare EHBO-cursussen, die u opleiden tot het behalen van het Diploma Eerste Hulp. Overzichtelijk en snel de cursus vinden die bij u past. 

EHBO tips

Kijk bij de EHBO tips als u wilt weten wat u kunt doen bij een ongeluk.

Cursuskiezer

Zoek een EHBO cursus in uw plaats of bij u in de omgeving.

Informatie Layar

Hier vindt u de gebruiksaanwijzing bij Layar.