Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van de bezoekerservaring. Lees meer in het Privacybeleid van Het Oranje Kruis. OK

Wandelblessures: Waar moet je op letten?

Wandelblessures: Waar moet je op letten?

17 juli 2019

De 103de editie van de Nijmeegse Vierdaagse is in volle gang. En meer dan 47.000 mensen zijn begonnen aan de wandeltocht in en rondom de Waalstad en haar prachtige, bosrijke omgeving. Na vier dagen wandelen mogen de deelnemers, die uit meer dan zeventig verschillende landen komen, het welverdiende Vierdaagsekruis in ontvangst nemen.

En dat is een ontzettend knappe prestatie! Het bereiken van de eindstreep is namelijk een behoorlijke belasting voor het lichaam. Dat blijkt wel uit de meerdere EHBO-posten die iedere dag langs de route opgesteld worden. Blaren, insectenbeten en kramp zijn blessures die tijdens de Nijmeegse Vierdaagse veelvuldig de kop op steken. 

Om er voor te zorgen dat je goed voorbereidt de Vierdaagse ingaat, hebben we de meest voorkomende wandelblessures op een rijtje gezet.  inclusief tips om deze te behandelen en eventueel te voorkomen. Natuurlijk zijn deze praktische tips ook toepasbaar voor andere wandeltochten. Handig als deelnemer, maar ook als toeschouwer, om de topatleten een handje te helpen.

Blaren:
Blaren zijn toch wel de meest voorkomende blessure van de wandelsport. Ze ontstaan door wrijving van de huid, bijvoorbeeld door slecht passende sokken of door langdurig lopen. Een blaar is erg vervelend, maar gelukkig ook goed te behandelen. Onder het mom ‘voorkomen is beter dan genezen’, is het goed om voor passende, naadloze sokken en goed schoeisel te zorgen. Loop de schoenen altijd goed in. 

Heb je toch een blaar opgelopen, dan is het belangrijk om de blaar waar mogelijk intact te laten. Dek de gesloten blaar steriel of zo schoon mogelijk af. Mocht de blaar echt hinderlijk zijn dan kun je deze doorprikken. Was wel voor en na het behandelen je handen en zorg voor een steriele huid- en naald. Je kunt de blaar na het prikken, leegdrukken met bijvoorbeeld een wattenstaafje. Dek de blaar daarna steriel of zo schoon mogelijk af.

Kramp:
Ook spierkramp is een veel voorkomende wandelblessure. De kramp ontstaat bij wandelen voornamelijk in de kuiten en kan erg pijnlijk zijn. Je kunt dit voorkomen door voldoende water te drinken. Alcohol verhoogt de kans op kramp dus houdt daar rekening mee wanneer u gaat wandelen.

Kramp is gemakkelijk te verhelpen door de spier te strekken. Pak met de ene hand de punt van je voet en druk deze omhoog richting het scheenbeen. Met de andere hand kun je zachtjes de kuitspier masseren. Mocht  de kramp terug blijven komen is het belangrijk om rust te nemen en indien mogelijk een EHBO-post te bezoeken. 

Insectenbeten:
De wandelroute tijdens de Nijmeegse Vierdaagse gaat dwars door een prachtig bosrijk gebied. Daar liggen verschillende insecten op de loer. De eikenprocessierups, een teek of ander stekend wezen. Door de pijnlijke prik besef je direct dat je gestoken bent. Benieuwd wat te doen bij verschillende beten en steken?

Sommige mensen zijn overgevoelig voor insectenbeten. Wanneer iemand heftige overgevoeligheidsreacties vertoont of mogelijk gaat vertonen, is onmiddellijk hulp door professionele hulpverleners noodzakelijk. Bel altijd 1-1-2 bij ademnood en/of stoornis in het bewustzijn.

Kneuzing en verstuiking:
Een kneuzing of verstuiking kan altijd en overal gebeuren. Je bent gezellig aan het kletsen en door een combinatie van vermoeidheid en onoplettendheid verstap je, je met een opgezwollen enkel tot gevolg. Een verstuikte enkel is een nare blessure die langdurig aan kan houden en een grote impact kan hebben op een wandeltocht.

Voor een verstuiking is het erg belangrijk om de pijnlijke plek minstens tien minuten en maximaal twintig minuten te koelen met een coldpack, een zak met smeltend ijs of met water uit de kraan. Gebruik altijd een droge theedoek tussen de coldpack / ijs en de pijnlijke plek. Geef rust aan het getroffen lichaamsdeel. Je kunt proberen om na enige tijd weer gewicht op de enkel te zetten. Mocht het pijnlijk blijven dan is het raadzaam om contact op te nemen met de huisarts. 

Extra Tips:
Het beloven warme, zonnige dagen te worden. Genoeg reden om je goed in te smeren tegen de sterke zon. Eventuele hitte-uitputting kan ook op de loer liggen. Hitte-uitputting valt te herkennen aan een klamme, koude huid door hevig zweten, hoofdpijn en/of misselijkheid. Zoek in dit geval direct een koele plek op. Verwijder overbodige kleding en drink iets koels. Bel de huisarts wanneer iemand misselijk blijft of niet opknapt.

Vier dagen wandelen is natuurlijk een aanslag op uw lichaam en na een lange dag wandelen kan er spierpijn ontstaan. U kunt spierpijn voorkomen door vooraf een goede warming up te doen en de grootste spiergroepen te strekken. Daarnaast kan een goede sportmassage aan het einde van de wandel-dag ook verlichting bieden.

EHBO tips

Kijk bij de EHBO tips als u wilt weten wat u kunt doen bij een ongeluk.

Cursuskiezer

Zoek een EHBO cursus in uw plaats of bij u in de omgeving.

Informatie Layar

Door een faillissement van Layar Blippar is de Layar-app momenteel niet functioneel. De instructievideo's zijn daarom via deze link online te bekijken.